MPY:n blogi

Digitaaliset palvelut tuovat toisen ihmisen seniorin viereen

Kirjoittaja: Anni Sormunen Päivämäärä: 7.4.2017 8:02

MPY:n Digitaaliset Palvelut tarjoaa uusia teollisen internetin IoT-ratkaisuja seniorien kotihoitoon ja palveluasumiseen. Palvelumme parantavat vanhusten elämänlaatua tukemalla turvallista ja itsenäistä asumista omassa kodissa tai palvelutalossa.

Yksi palveluihin kuuluvista ratkaisuista on mobiilisovellus, jonka pääasiallisena kohteena on videokuvan siirtäminen videopuheluiden ja -viestien muodossa. Palvelua voidaan käyttää esimerkiksi tablet-laitteella. 

Palvelu edesauttaa avun saamista potilaan ja hoitohenkilökunnan välisen luontevan yhteydenpitokanavan avulla sekä hätätilanteissa hätäkutsutoiminnon avulla. Lisäksi sen avulla tuetaan itsenäistä suoriutumista arjen askareista. Palvelun avulla voi helposti pitää yhteyttä ystäviin ja omaisiin sekä luoda parempaa viihtyvyyttä kodissa erilaisten virikeohjelmien avulla.

Hoivatabletti-MPYPalvelut.jpg

Jotta sovelluksen käyttäminen olisi seniorille helppoa ja mutkatonta, olemme suunnitellessa keskittyneet ratkaisun käytettävyyteen ja huomioineet käyttäjien aiemman kokemuksen ratkaisujen käytössä.

Käytettävyys ei ole vain päämäärä - se on runko

Käytettävyys ei kuitenkaan ole vain päämäärä vaan kehikko ja runko, jonka varaan yksityiskohdat voidaan helposti kiinnittää. Käytettävyys liittyy kaikkiin tuotteisiin, jotka on tarkoitettu edistämään ja auttamaan meitä tietyn tavoitteen saavuttamiseksi. Niin tässäkin tapauksessa.

Vanhemmilla senioreilla suorituskyky voi olla usein hieman hitaampaa kuin nuoremmilla ja lisäksi näkö- ja kuuloaisti sekä motoriikka heikkenevät, mitä enemmän ikää kertyy. Heikentyneet aistit on huomioitu palvelujen suunnittelussa esimerkiksi luomalla yksinkertaisia ja tarkoituksenmukaisia ikoneja, käyttämällä harkittuja värejä ja suurta kontrastia, pitämällä epäolennainen grafiikka minimissä sekä käyttämällä suuria elementtejä ja selkeää kieltä.

Kokemus auttaa

Kokemuksen kautta seniori ymmärtää laitteen tai sovelluksen perustoiminnot eli siten hahmotetaan ikkunat, valikot, valintapainikkeet, valintalaatikot ja kuvakkeet sekä opitaan käyttämään, osoittamaan ja kirjoittamaan näppäimistöllä.

Seniorit, jotka eivät ole käyttäneet älylaitteita, eivät ymmärrä esimerkiksi kosketusnäytön perustoimintaa; miten tehdään valinta, miten aloitetaan tekstin syöttäminen, miten suurennetaan tai miten selataan. Kaikki tämä on huomioitu palvelun käytettävyydessä ja sovelluksen taustalla tapahtuvat toiminnat kuten esimerkiksi päivitykset on automatisoitu ja piilotettu käyttäjältä, jotta ne eivät sekoita turhaan ja vie huomioita pois ratkaisun käytöstä.

Kirjoitin edellisessä blogitekstissäni siitä, miten tutkimuksen mukaan koteihin suunnitellut laitteet tai sovellukset ovat liian haastavia käyttää. Meidän ”kuluttaja edellä” -ajattelutapamme on kuitenkin selvästi saanut aikaan positiivisia käyttäjäkokemuksia ja haastaa tutkimuksen tuloksia. Seniorikäyttäjiltä saadun suoran palautteen pohjalta voimme sanoa, että käyttäjät ovat olleet erittäin tyytyväisiä palvelumme sisältöön ja siihen, miten palvelu on käytettävyydeltään hyvä ja toimiva. Käyttöliittymä on selkeä ja kaikki toiminnot ovat helposti löydettävissä. Painikkeet eli ikonit ovat havainnollistavia ja loogisesti aseteltuja.

Vaikka palveluamme käyttäneillä senioreilla ei ollut aikaisempaa kokemusta vastaavan palvelun käytöstä, sovelluksen toiminta opittiin varsin nopeasti. Palvelu ja sen käyttötarkoitus kiinnostaa senioreja, koska hekin haluavat oman osansa sosiaalisesta mediasta. Videokeskustelut mahdollistavat helpon sekä yksinkertaisen tavan pitää yhteyttä ja niiden avulla tuodaan merkitystä seniorin arkeen. Kuten oheisessa palvelumme käyttökokemuksista kertovassa videossa vanhempi herrasmies toteaa: ”Vanhemmalla iällä tulee tärkeäksi, että näkee toisen ihmisen ja, että toinen on aivan kuin tuossa vieressä”. Ihminen kaipaa yhteisöllisyyttä, toista ihmistä ja mahdollisuutta kuulua johonkin: teollisen internetin välineiden avulla tämäkin on mahdollista helposti vaikka tabletin avulla.

Haluatko tietää lisää?

 

Blogin kirjoittaja on Anni Sormunen, joka toimii teknisenä asintuntijana MPY:n Digitaaliset Palvelut -yksikössä. Digitaaliset Palvelut tuottaa mm. digitaalisia hoivaratkaisuja vanhusten hoitoon niin kotona kuin palvelutalossa.

Aihe: Digitaaliset Palvelut, IoT, Digitalisaatio, seniorit