MPY:n blogi

E-sports kokoaa yhteen pelimaailman Kimi Räikköset

Kirjoittaja: Matias Bauer Päivämäärä: 21.4.2017 11:47
Matias Bauer

E-sports on laji, joka kokoaa yhteen pelimaailman huippuja ympäri maailmaa virtuaalikisojen äärelle. Se on yksi niistä digimaailman aiheista, joita me MPY:llä seuraamme, jotta voimme tarjota asiakkaillemme elämyksiä ja asiakaskokemuksia digitalisoituvassa ympäristössä. Olemalla mukana uusien digilajien maailmassa opimme myös itse ymmärtämään aidosti, mitä tulevat sukupolvet meiltä vaativat ja ymmärrämme paremmin, millaisia kiinnostuksen kohteita kotitalouksissa on tänä päivänä.

Termiviidakko - jossa vaihtelevat sanat digitalisaatio, interaktiivisuus, IoT, robotisaatio ja automatisointi - sisältää asioita, joista meidän on oltava entistä tietoisempia. Meidän on oltava selvillä siitä, mitä nämä asiat vaativat ympäristöltämme ja kuinka meidän tulee sitä kehittää. Me MPY:ssä uskomme vahvasti kiinteän laajakaistan menestystarinaan ja investoimme paljon valokuituun, mutta ketä me aidosti tulevaisuudessa palvelemme näillä ratkaisuilla yritysmaailman lisäksi?

Haluatko tietää lisää valokuidun eduista?

Juurikin tavallisia kotitalouksia ja nousevia superjulkkiksia, jotka pelaavat kotona juuri nyt E-sportsin kaltaisia lajeja. Niitä pelimaailman Kimi Räikkösiä, Janne Ahosia ja ihmisiä, jotka vievät Suomea maailman kartalle digipelien voimalla.

Mitä pelaaminen on tänä päivänä?

E-sports ei ole enää pelkästään nörttien laji vaan aitoa bisnestä. Moni teistä lukijoista varmasti muistaa Nokian lanseeraaman matopelin tai Super Mario -veljekset. Miten tästäkin voisi tulla samanlaista bisnestä? Tänä päivänä yli miljardi pelaajaa ruokkii peliteollisuutta päivittäin ja tämä on harrastajamääränä suurempi kuin mitä maailmassa on esimerkiksi koripalloilijoita tai hiihtäjiä. Tästäkin ryhmästä löytyy se eliitti - parhaista parhaat - ja oman lajinsa tulevat legendat.

Vaikka tämä asia monia tätäkin blogia lukevia luultavasti ihmetyttää ja ajatellaan, että tämähän on nörttien laji, niin onko se oikeasti?

Peliteollisuuden vuosiliikevaihto oli vuonna 2016 yhteensä 66 miljardia dollaria, joista liikevoittoa keskimäärin 12 miljardia, eli peliteollisuus on kasvanut valtavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana ja koti on juuri se paikka missä pelataan. E-sport vaatii paljon tietoliikenteeltä kuten häiriöttömät ja riittävän tehokkaat yhteydet, NAT-säännöt ja tietenkin pelialustan, joko konsolin tai PC:n. Mikäli jokin näistä komponenteista pettää, voi se olla ratkaiseva monien pelien karsinnoissa tai takaisku oman pelaajamaineen kannalta peliyhteisössä.

esports-pelimaailma-pelit-mpy

Mikä tekee E-sportsista urheilua?

Jos joku olisi lapsena kertonut, että mikäli minusta tulee hyvä esim. Counter-Strike-pelissä ja voisin elättää itseni pelaamalla - olisin ehkä tehnyt jotain toisin elämässä.

Näissä peliturnauksissa pääpalkinnot liikkuvat muutamasta kymmenestä tuhannesta 20 miljoonan päävoittoon. Minulla voisi olla satoja tuhansia seuraajia Twitchissä tai Youtubessa, joissa seurataan suoratoistona näitä lajeja. Tukenani olisi oma valmentaja ja harrastaisin pelaamista tukevia lajeja, jotka kehittävät reaktiokykyä ja keskittymistä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan hyvä jos edes ohjain pysyy lapasessa.

Mikä ihmeen Twitch?

Twitch on streamauspalvelu, jossa pääsääntöisesti pelaajat suoratoistavat omaa pelikuvaansa ja kuten Youtubessa, saavat tuloa riippuen katsojien määrästä. Käyttäjiä on tänä päivänä kymmeniä miljoonia ja sisältöä lähes kaikista peleistä mitä maa päällään kantaa. Parhaat palkintorahat liikkuvat peleissä, jotka tunnetaan nimillä Call of Duty, League of Legends tai Starcraft 2.

Jotta voimme MPY:llä palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla, pitää meidän seurata aikaa ja ymmärtää miten palvelujamme kuten esimerkiksi nopeita laajakaistayhteyksiä käytetään. E-sports on vain yksi esimerkki digimaailman ja nopeiden yhteyksien mahdollisuuksista, eikä se ole tärkeimpien asioiden listalla kaikille, mutta pelien harrastajalle se on elämäntapa.

Blogin kirjoittaja Matias Bauer on digitalisaation ohella myös E-sports-seuraaja ja MPY Palvelujen kuluttajaliiketoiminnasta vastaava myyntijohtaja Mikkelistä. Hänen tavoitteenaan on ymmärtää digimaailman haasteita kotitalouksissa ja pyrkiä takaamaan parhaat mahdolliset palvelut niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaille.