MPY:n blogi

Keskitetysti hallittu IT on kuin viiden tähden kantaravintola

Kirjoittaja: Mikko Pantti Päivämäärä: 14.3.2017 10:32
Mikko Pantti

Kaiken hyvän palvelukokemuksen taustalla on ajatus, että joku on ajatellut asiat valmiiksi puolestasi. Samasta asiasta on kyse yrityksen laitehallinnan keskittämisessä. Kun se tehdään oikein, palvelut voidaan tarjota käyttäjille kuin Manulle illallinen - kanta-asiakkaan kokemuksena ensimmäisestä kerrasta alkaen.

Blogi-IT-hallinta.jpg

ICT:sta on tullut psykologiaa, ja hyvä niin!

Useat päätelaitteet ja ICT-palvelut ovat jo niin hyviä, että otitpa minkä tahansa, ero valitsematta jääneeseen ei ole merkittävä. Kuinka nopeasti bitti liikkuu, ei kiinnosta yrityksesi työntekijää pätkääkään. Työntekijäsi näkökulmasta IT ei olekaan pelkkää tekniikkaa, vaan yhä enemmän psykologiaa: omakohtaisia kokemuksia, tunteita, ajattelua siitä, millaista työvälineiden käyttäminen juuri nyt on. Jos epäilet, niin mieti kuinka monta sekuntia kestää ennen kuin IT menee tunteisiin, jos netti tai tietokone rupeaa pykimään?

IT-päättäjänä paljon työntekijöiden hyvinvoinnista onkin sinun harteillasi, mutta voit ottaa ison loikan kohti tyytyväisyyttä hallitsemalla IT-ympäristöäsi ja yrityksesi laitteita keskitetysti.

Keskitetyn IT-hallinnan hyödyt työntekijöille

Keskitetty IT-hallinta on oiva keino lieventää mahdollista IT-epätoivoa yrityksesi työntekijöissä.

PostIt.jpgEnsinnäkin, käyttäjiesi tarvitsee lähtökohtaisesti vain käyttää laitteita – toimittajasi tehtävä on hoitaa asiat virtanapin painallusta vaille valmiiksi. Kenenkään joka ei halua, ei tarvitse tietää mitä sovelluksia ja härpäkkeitä koneelle tarvitaan. Tieto tästä on keskitetysti yhdessä paikassa, josta se jaellaan päätelaitteille netin yli. Jaettavien sovellusten toiminta on testattu pilottiryhmällä, joten tiedät tarkasti mitä käyttäjäsi saavat niin käytettävyyden kuin tietoturvankin näkökulmasta.

Toinen etähallinnan hienous käyttäjälle on mahdollisuus räätälöidä omia työvälineitään yrityksen sallimissa rajoissa. Jos esimerkiksi joku haluaa käyttää tiettyä nettiselainta ja toinen toista, haluamansa voi turvallisesti asentaa itse yrityksen portaalista, jossa IT:n hyväksymät sovellukset ovat kaikkien saatavilla.

Keskitetyn IT-hallinnan pihvi työntekijöillesi on, että ”IT-tukityö” tehdään heidän puolestaan taustalla, etukäteen, hienovaraisesti ja ilman tarpeetonta käyttökatkosta sekä epävarmuuden tunnetta käyttäjälle. Se on kuin palvelukokemus hyvässä kantaravintolassa, jossa mieltymystesi mukainen kattaus tulee valmiina, ilman että sitä tarvitsi edes tilata.

Entäs liiketoimintahyödyt?

Mitä liiketoimintahyötyä kaikella keskittämiselle sitten on? Edellä kuvatuista tilanteista tekee erityisen hienon se, ettei yksikään IT-henkilö liikahtanut mihinkään. Keskitetyn hallinnan vahvuus on, että kaikki on hoidettavissa netin yli ilman, että IT-henkilöt juoksentelevat toimipisteillä, tai pahimmassa tapauksessa, seisovat ruuhkissa. Tämä on puhdasta säästöä kustannuksissa.

Toinen konkreettinen hyöty on laitekannan inventaario. Sen avulla näet paljon milläkin koneella on vapaata levytilaa, voit monitoroida koneita ja pystyt uusimaan laitteet oikeaan aikaan ennen niiden vanhenemista.

Lisäksi käyttäjien tyytyväisyyden myötä lisääntyvä hyvä fiilis lisää takuuvarmasti tuottavuutta. Kun on kivaa, saadaan parempia tuloksia!

Olen työssäni saanut työskennellä hyvin monenlaisten IT-ympäristöjen parissa. Kokemukseni mukaan, jos yrityksessäsi on yli 20 hallittavaa läppäriä, puhelinta tai muuta päätelaitetta, voit saavuttaa liiketoimintahyötyjä keskittämällä IT-hallinnan. Omaan liiketoimintaan soveltuvien laitteiden valmiiksi paketoimisesta voit lukea lisää esimerkiksi Omnitelen asiakaskertomuksesta.

Tilaa blogi sähköpostiisi

Tilaa blogi ja uutiskirjeemme, niin saat uusimmat kirjoitukset suoraan sähköpostiisi!

Tilaa blogi ja uutiskirje!

Kirjoittaja on MPY Palvelujen huippujengiin kuuluva Mikko Pantti, joka työskentelee järjestelmäarkkitehtina.

Aihe: IT-hallinta