CIO, oletko huonossa suhteessa?

    Ilja Nykänen
    Kirjoittaja: Ilja Nykänen 6.3.2019

    Aihe: ICT, CIO, IT-ulkoistaminen

    Lukuaika n. 3 min

    Saan aika ajoin puhuessani tilaisuuksissa yleisöstä kysymyksen: "Mitä kannattaa huomioida, kun ICT-palvelukumppania valitaan?" Sen innoittamana päätin koota muutamia omia näkemyksiä aiheesta, millainen on hyvä ICT-kumppani ja mihin sen valinnassa kannattaa kiinnittää huomio? Sillä hyvä ICT-kumppanuus on kuin parisuhde. 

    Mielestäni tehokas ICT -palvelu on aina se, joka todellakin ratkaisee ongelmat proaktiivisesti (esim. Service Desk soittaa ulos enemmän, kun vastaa puheluihin). Hyvä ulkoistuskumppani ylläpitää ja hoitaa asiakasympäristöä niin, että siihen ei tarvitse muiden puuttua – tiivistettynä.

    Hyvä ulkoistussopimus on aina myös yhteistyösopimus, jonka kuuluu joustaa tarvittaessa liiketoiminnan muutoksissa ylös tai alas. Maailma kehittyy ja nykyään tilanteet muuttuvat jopa viikkotasolla paljon.  Sopimus on aina sopimus ja se on ehdottomasti erittäin hyvä olla – turvallisuus kasvaa ja ongelmatilanteissa voidaan tarvittaessa reagoida nopeasti.

    Pitkät sopimukset on historiaa, asiakaslupaus on lunastettava aina uudelleen

    Itse en tekisi (ilman erittäin hyvää syytä) kovin pitkiä palvelusopimuksia. Mielestäni maksimi sopimusaika on 24 tai 36 kk, jonka jälkeen sopimuksen tulisi olla toistaiseksi voimassa oleva. Vanhassa ICT maailmassa puhuttiin usein jopa 5+2 vuoden sopimuksista, joista asiakkaan oli vaikea päästä eroon. Yleensä kuulemma kehityspalvelut häviävät kun nimet ovat paperissa.

    Itse näen, että hyvä palvelusopimus on aina yhdessä ja hyvässä yhteishengessä sovittu. Sopimusta on vaikea hallita tai ylläpitää, jos toinen osapuoli ei sitä halua – aina! Vaikea irtautuminen sopimuksesta tai todella pitkät sopimusajat ovat usein aika ”old school” -mallia, jossa viimeinen sammuttaa valot, todellakin. En usko että yli 36 kk sopimuksilla saavutetaan enää mitään hyvää?

    ”Pitkät sopimusajat ovat usein aika ”old school” -mallia!


    Kauhutarinoissa kerrotaan että, liiankin usein toimittaja sopimuksen saatuaan siirtää asiakkaan kriittiset tiedot konesaleihin (kivijalkaan) samalla vaikeuttaen mahdollista exit-projektia, jotta voisi ajaa hinnanmuutokset täysmääräisinä hintoihin?

    Ilman todellista pelkoa asiakkaan exit projektista? Näitä kuunnellessa mietin usein, onko kyseessä aito yhteistyö vai rahastus, jolla mahdollisesti paikataan katoavaa TCV arvoa, pidetään budjettia väkisin yllä ilman todellista pohjaa? Onko palvelutarjoan omat myyntitavoitteet tähtitieteelliset ja pakko yrittää kirjata mahdollisimman suurta TCV arvoa ilman pohjaa pitkään sopimukseen?

    Parisuhdekin kaipaa uudistumista ja yhdessä kasvamista

    Mielestäni hyvä ICT-palvelusopimus on kuin hyvä parisuhde. Se joustaa, kumppaniin voi luottaa vuosienkin jälkeen, treffeillä pitää käydä, että suhteessa säilyy kipinä. Sama suunta ja kasvaminen ja kehittyminen yhdessä on tärkeää, uskallettava kasvaa ja uusiutua, ilman pelkoa. Samalla varmasti aika ajoin tarkasteltava, onko meillä yhteistä tulevaisuutta. Halutanko kulkea, pysyä tuon kumppanin vierellä, ilman pelkoa siitä että kumppanisi on vienyt sukusi hopeat kivijalkaan turvaan (jonka sijaintia et tiedä), estääkseen sinun mahdollista exit-projektia.

     

    ”Aika ajoin on tarkasteltava, onko meillä yhteistä tulevaisuutta?

     

    MPY on mielestäni konkari ICT-palvelussa Suomessa ja saamme palvelua myöskin asiakkaillemme ulkomaille. Meille normaalia on, että sopimuksemme joustaa, luottamus säilyy, kehitytään yhdessä ja, että kustannukset pysyvät sovitussa. 

    Kaikki sopimuksemme sisältävät yhdessä rakennetut tavoitteet, kehityssuunnitelmat ja tyytyväisyys takuun. Meille asiakas on keskiössä kaikessa tekemissä ja kivijalkamme on Suomessa.  Asiakkaidemme ”perintöhopeat” ovat säilötty turvallisesti mutta läpinäkyvästi ja siirrettävissä jos tiukkapaikka tulee. Usein käy niin, että hopeaa tulee kivijalkaamme lisää, lähes päivittäin.

    Oletko valmis treffeille kanssani? Minä olen utelias kuulemaan sinusta lisää.

     

    Voisinko minä olla uusi ICT-kumppanisi, nyt ja tulevaisuudessa?

     

    Ilja Nykänen
    myyntijohtaja
    MPY Palvelut Oyj

    Ilja Nykänen on MPY Palvelujen uusi myyntijohtaja, joka vastaa Suomen B2B uusmyynnistä. Ilja on intohimoinen kestävyysurheilun harrastaja, hän on yhtä kotonaan asiakaskohtaamisissa kuin ultrajuoksuissakin.

     

    Jos pidit blogistani, tilaa tulevat blogit ja uutiskirje sähköpostiisi.

    Tilaa blogi ja uutiskirje!

     

    Jaa kirjoitus eteenpäin: