Etätuki on kaikkien kaveri

Marjo Kouhia
Kirjoittaja: Marjo Kouhia 21.2.2017 7:45

Aihe: Lähituki, Etätuki

IOT:n ja digiloikkien pohdinnan keskeltä on välillä hyvä laskeutua perusasioiden äärelle - kuinka vähennät merkittävästi yrityksesi IT-kuluja. Vaikka saman tien. Jaan tässä yhden konstin, joka on helppo, täysin omissa käsissäsi ja toimiva kaikille yrityksille toimialasta tai yrityksen koosta riippumatta. Sen nimi on etätuki.

Fotolia_115140022_S.jpg

IT tykkää etätuesta

Toimintojen tehostaminen ja sitä kautta kulujen säästäminen on myös IT-osastoille arkipäivää. Haetaan ratkaisuja, joissa voisi toimia kustannustehokkaammin kuitenkin samalla huolehtien siitä, ettei säästötoimenpiteet aiheuta lisää kustannuksia liiketoiminnalle aiheutuvien häiriöiden tai keskeytyksien vuoksi. Yksi ratkaisu tähän on yrityksen itse tuottamien lähitukikustannusten karsiminen.

Käyttäjien ongelmien ratkominen lähituen avulla on yksi arvokkaimmista IT-infran ylläpidon osista etenkin silloin, kun siihen on sidottu yrityksen omia IT-resursseja. Näiden resurssien tarkoituksena ei tulisi olla käyttäjien perusongelmien ratkaiseminen vaan liiketoimintajärjestelmien käytön tukeminen ja liiketoimintaprosessien kehittäminen. IT-osaajasi tykkäävät, kun vapautat heidät mielekkääseen työhön, jonka arvo voi olla yrityksellesi arvaamaton.

Palvelua ”saman tien” myös etätuen avulla

Olen tavannut lukemattomien yritysten päättäjiä vuosien varrella ja yleistäen voin sanoa oman lähituen käytön puolesta puhumisen olevan enimmäkseen pienempien organisaatioiden kulttuurillinen ongelma. Siitäkin huolimatta, että tehostamisen tarpeet ovat vähintään yhtä keskeisiä, saatetaan edelleen tuhlata omia resursseja lähitukeen.

Oman lähituen käytön perusteluina usein kuulee, että käyttäjät ovat tottuneet saamaan palvelua paikan päältä juuri sillä hetkellä kun sitä tarvitsevat. Entäpä, kun oma IT- kaveri onkin sairaana tai lomalla, kuka tuuraa? Etätuessa tätä ongelmaa ei ole, sillä ”meidän Pekka tiimeineen” on paikalla joka päivä tarvittaessa jopa klo 7-22.

Usein kuulemani perustelu on myös, ettei kukaan ulkopuolinen tunne meidän ympäristöä tai toimialaa niin hyvin kuin meidän oma IT- väki. Oikeasti: mikä tekee ympäristöstänne niin haastavan, ettei IT-ammattilainen pystyisi sitä oppimaan?

Liikkuva käyttäjä arvostaa etätukea

Suuremmissa yrityksissä on jo arkipäivää, että oma IT-henkilöstö keskittyy sovellusten ja järjestelmien kehittämiseen IT-infran käyttötuen ollessa hankittuna ulkopuoliselta palvelutarjoajalta. Yksi syy tähän on palvelun laatu. Meillä MPY:llä 75% etätuen palvelupyynnöistä ratkaistaan suoraan ensimmäisen puhelun aikana. Digitalisaation myötä työn tekeminenkin on muuttunut, ja tukea tarvitseva henkilöstö on itsekin yhä useammin jossain muualla kuin toimistolla. On siis yleistyvä vaatimus, että palvelut ovat saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta.

Voit säästää lähituen kustannuksissa jopa 20%

Kun olet päättänyt ulkoistaa IT-tuen ja antaa IT- osaajasi keskittyä liiketoimintasi kehittämiseen, olet jo säästänyt merkittävästi. Ja lisää säästöjä on luvassa! Tässä esimerkki: Oletetaan, että yhden tiketin ratkaisu etätuella maksaa yrityksellesi 20 € ja vastaavasti lähituen avulla 40 €. Sinulla on 50 työntekijää, joista jokainen tekee kuukausittain kolme palvelupyyntöä: kaksi lähitukeen, yhden etätukeen. Palvelupyyntöjesi vuosikustannukseksi tulee näin 60.000 €. Jos jokainen työntekijä siirtää yhden lähituen kanssa ratkomansa asian etätukeen, vuosikustannus on tällöin 48.000 €. Siis 20% kustannussäästö lähitukikuluissa vain sisäisiä toimintatapoja hieman muuttamalla.

Kannattaa kokeilla!

Voin vilpittömästi suositella kannustamista etätuen käyttöön. Meille IT-palvelun tarjoajille se tietää pienempää tuloa lähituen osalta, mutta tukee tavoitettamme toimia liiketoimintaeettisempään suuntaan ja asiakkaan rahoja säästäen.

Kokeile! Lupaan, että saavutat säästöjä.

Ps. IT-kustannuksia voi toki vähentää monilla muillakin tavoin kuten työympäristön vakioinnilla, tietoturvaan ja tarkoituksenmukaisiin työkaluihin panostamisella. Näistäkin aiheista on luvassa näkemyksiä blogeissamme vuoden mittaan.