Johtaako tämä mihinkään?

Johanna Laakkonen
Kirjoittaja: Johanna Laakkonen 27.3.2018 10:39

Aihe: Asiakaskokemus, Johtaminen, tietohallinto, ict

 
Luin sähköä säästävästä johdosta. Hienoa, että on taas yksi kohta, jossa voi vähentää sähkön kulutusta – tosin en ollut ajatellut, että sähkö vähenisi mihinkään siinä johdossa matkalla kohteeseen.

Sama juttu on muussakin johtamisessa: säilyttääkö tai peräti lisääkö johto virtaa vai kuluuko virta johdon takia? 

Meillä jokaisella on erilainen yhdistelmä motiiveja, joiden pohjalta teemme työtä ja joista saamme lisää virtaa. Työn pitäisi kohdata tai tukea omia motiiveja ja arvoja. Yhä useampi meistä on pysähtynyt miettimään niitä, mutta monesti tärkeät asiat huomaa vasta sitten, kun ne puuttuvat.

Jos täytyy työskennellä työyhteisössä, jonka arvot ovat ristiriidassa omien arvojen kanssa melkein väistämättä työstä ei saa lisää virtaa, vaan päinvastoin silloin työ stressaa ja kuluttaa.

Vieläkin on paljon niitä työyhteisöjä, joissa esimerkiksi ei saa tehdä etätyötä yksinkertaisesti siitä syystä, että ei luoteta työntekijöihin vaan epäillään, että ilman valvontaa työt jäävät tekemättä. Onko tuo ongelma työntekijässä vai työyhteisössä ja johdossa? Mielestäni jälkimmäisestä, sillä innostus ja lojaliteetti eivät ole paikasta kiinni. Kenen itseasiassa pitäisi ensisijaisesti osoittaa luotettavuutta?

Työpaikassani MPY Palveluissa erityistä on johto tai tarkemmin johtamistapa, joka tähtää hyvän työntekijäkokemuksen kautta parhaaseen asiakaskokemukseen. Molemmat vaativat vahvaa luottamusta. 

Paras asiakaskokemus ei synny sillä, että myy asiakkaille tiettyä tuotetta tai palvelua, vaan se syntyy yhdessä asiakkaan kanssa miettimällä heidän liiketoimintaansa ja sitä, miten voisimme auttaa sen kehittymistä ja menestymistä rakentaen samalla yhteistä luottamusta. Perus ICT-infra on kuin sähkö ja luottamus - ne koetaan helposti itsestäänselvyytenä kunnes katkeavat. Vai onko se niin sittenkään - onko tässä sama oletus kuin se, että sähköjohto johtaa kaiken sähkön?

Merkityksellisyyden kokemus on tärkeäkehitys-ict-tietohallinto-mpy.jpg

Perusasioiden pitää olla kunnossa, mutta voisivatko asiat olla vielä paremmin? Voisiko sähköjohdolta vaatia enemmän kuin pelkkää virran johtamista? ICT-palvelutkin voivat vain rullata itsestään eteenpäin tai sitten ne voivat säästää siinä matkalla. 

Sekään ei ole vielä sitä, mitä tavoitellaan toimialan parhaalla asiakaskokemuksella, vaan haluamme toimia niin, että asiakas saa keskittyä oman liiketoimintansa ytimeen ja me kumppanina tuomme liiketoimintaan lisäarvoa ja hyötyä digitalisaatiosta ja uusista ratkaisuista. 

Emme siis huolehdi vain perusICT-infrasta vaan hoidamme myös tietohallinnon johtamisen ja suunnittelemme asiakkaan kanssa tulevaisuuden kehityssuuntia sovellusten, tietoturvan, teknisen ympäristön kuin liiketoiminnan digitalisaation suhteen.

Tämä merkityksellisyyden kokemus tuo luottamusta ja virtaa molemmille.

Johanna Laakkonen
MPY Palvelut 

Johanna toimii MPY:llä asiakkuus- ja myyntipäällikkönä. Hänellä on pitkä kokemus liiketoiminnan kehityksestä ja johdon koulutuksista sekä asiakkuuksien johtamisesta.