Mikä ihmeen IoT?

    Anni Sormunen
    Kirjoittaja: Anni Sormunen 15.11.2016

    Aihe: Asiakaskokemus, IoT

    IoT eli Internet of Things ei sinänsä ole täysin uusi asia, mutta vasta lähivuosina se on noussut jokapäiväiseen keskusteluun. IoT tarkoittaa järjestelmien, palvelujen ja ohjelmistojen yhteen liittämistä Internetin avulla. Kun reaaliaikaista tietoa analysoidaan automatisoidusti, saadaan enemmän informaatiota päätöksenteon tueksi.

    IoT.png

    Lyhykäisyydessään IoT:n idea on, että laitteisiin ja koneisiin lisätään älyä. Laitteet pystyvät havainnoimaan ympäristöään ja aistiensa perusteella ne alkavat hoitamaan tehtäviä tai viemään havainnoistaan viestiä eteenpäin. Esineiden verkostointi Internetin avulla helpottaa laiteviestien keräämistä ja hyödyntämistä. Jokaiselle teknologian parissa työskentelevälle IoT on tuttu käsite, mutta kuinka moni tavallinen kuluttaja tietää siitä?

    Yksinkertaisin esimerkki tällaisesta laitteesta lienee IoT-ranneke eli tutummin aktiivisuusranneke, joka havainnoi käyttäjän liikkeitä ja aktiivisuutta tietyllä aikavälillä. Mikäli ranneke aistii, että käyttäjän aktiivisuustaso on ollut päivän aikana matala, se huomauttaa tästä tärinällä tai helposti huomattavalla valoefektillä. Ranneke kerää kaiken tiedon mobiilisovellukseen, joka on luotu käyttäjälle helposti luettavaksi.

    Ihan oitis Tulossa

    Jos IoT sitten on niin kova juttu, mikseivät kaikki jo käytä sitä? Mikä estää kuluttajia hullaantumasta tällaiseen helppoon maailmaan? Accenturen tekemän kyselyn mukaan jopa 62 prosenttia kyselyyn vastanneista pitää IoT-laitteita liian kalliina ja 47 prosenttia on huolissaan tietoturvauhkista. Huolestuttavampaa on kuitenkin se, että noin 20 prosenttia vastaajista on epävarmoja laitteiden käyttötarkoituksesta tai pitää laitteita hämmentävinä. Kyselyn toisessa osiossa jopa 64 prosenttia vastanneista on kokenut IoT-laitteiden käytön haastavaksi.

    On paradoksaalista, että nämä laitteet, jotka suunnitellaan koteihin tuomaan helpotusta arkeen ja automatisoimaan päivittäisiä toimintoja, ovatkin liian haastavia käyttää. Olen henkilökohtaisesti huolissani siitä, että nykyteknologiaa suunnitellessamme unohdamme sen oikean kohteen eli kuluttajan. Vaikka elämmekin jo 2010-lukua, olemme edelleen erilaisia ja ajattelemme myös teknologiasta eri tavalla. Itse olen päättänyt, että kiinnitän tavoitteiden ja tarpeiden lisäksi enemmän huomiota siihen, millainen kehitettävä laite tai sovellus on käyttää. Teknisten ja kaupallisten tarpeiden lisäksi on tarkkaan mietittävä erilaisia kuluttajaryhmiä ja yritettävä itse asettua kuluttajan asemaan.

    Haasteita tulee olemaan, mutta voisin melkein luvata, että sinäkin olet vielä IoT-laitteen omistaja! 

    Jaa kirjoitus eteenpäin: