Päästetään CIO kortistoon

Harri Takala
Kirjoittaja: Harri Takala 7.5.2018 12:10

Aihe: Johtaminen, Digitalisaatio, teknologia, CIO, Business

Otetaanko yhteiseksi tavoitteeksi päästää CIO:t kortistoon? Vaikka kyseinen lyhenne lukisi omassa käyntikortissasi, se voisi olla melko kunnianhimoinen maali.

Ihan helpolla ei tavoitteeseen päästä, mutta jos kortin lisäksi löytyy myös kovaa kompetenssia, niin asia voi olla järjestettävissä. Ja nyt kun kerran tälle linjalle lähdetään, otetaanko mukaan myös CDO? Maailman turhin työ, kun homma toimii kuten pitää. CDO alleviivaa digitaalisaatiota, mutta moderni CIO on kaikkea samaa ilman digihumppaa.

Mistä liikkeelle?

Jos vähän yksinkertaistetaan, niin jaetaan tietohallinnon johtamiseen liittyvät asiat yleiseen ICT:hen ja liiketoimintateknologiaan. Ensimmäinen on sitä vanhaa kunnon IT:tä, jota varten CIO ensimmäisen kerran firmaan palkattiin. Jälkimmäisen fokuksena ovat erilaiset tietotekniset työkalut ja ratkaisut, joita liiketoiminnassa hyödynnetään ja kehitetään.

Yleisessä ICT:ssä puhutaan usein kypsyystasoista, jotka korreloivat myös sitä, kuinka hyvin homma toimii. Matalimmalla tasolla IT:n toimintaan parhaan referenssin toiminnalle antaa paikallinen vapaapalokunta ja keskeisin mittari muodostuu vasteajasta, jolla palopaikalle päästään. 

"Kun CIO tekee työnsä hyvin ja joukkojen suorituskyky paranee, päästään hallittuun tekemiseen ja aletaan puhua proaktiivisista prosesseista ja suunnitelmallisesta toiminnasta."

Tämä on taso, johon pääseminen ei vaadi ihmeiden tekemistä, vaan hyvin toimivat prosessit ja vastuuta kantavan tiimin tai kumppanin. Kunnianhimoiselle CIO:lle tämä on kuitenkin vain välitavoite, jota hän trimmaa yhä parempaan kuntoon. Kun hän siinä lopulta onnistuu, kukaan ei huomaa mitään. Ihmiset unohtavat koko IT:n, eikä Helpdeskin puhelinnumeroakaan ei enää tarvitse tallentaa kännykkään. IT on muuttunut näkymättömäksi taustalla olevaksi kokonaisuudeksi, joka vain toimii.

Kustannusten ja säästöjen sijaan kasvu ja tuotto

Ollaan puolimatkan krouvissa. Mitenkäs se Business IT? Se on mutkikkaampi kokonaisuus. Teknisesti se on usein jopa yksinkertaisempi, mutta vaikeammin hallittava. Kehittäminen ja muutosten toteuttaminen on aina vuoropuhelua liiketoiminnan kanssa. Business pitäisi saada valjastettua myös itse toteuttamaan ja huolehtimaan asioista. Myös se pikkutakissa ja lenkkitossuissa leijaileva myyntijohtaja, josta kirjoitin eräässä toisessa blogissa, pitäisi saada tekemään järjestelmällistä ja suunnitelmallista kehittämistä sekä huolehtimaan, että teknologiaa kehitetään hallitusti liiketoimitoiminnan muutostenpyörteissä. Tosin kuten se toinen tarina kertoi, Business on todella kiinnostunut viemään asioita eteenpäin, ja tänä päivänä teknologian hyödyntäminen ja siihen perustuva kehittäminen on liiketoiminnan elinehto.

 

Tämä on hyvä uutinen sinulle, hyvä CIO. Sinä et todennäköisesti vedäkään kivirekeä perässäsi vaan olet tärkeä osa vahvasti kehittämiseen orientoitunutta joukkoa. Mikä parasta, se toimii yhä useammin omalla budjetillaan. Budjetilla, josta sinä olet nähnyt vain unia. Business IT:llä fokus on kasvu ja tuotto kaksikossa, johon jokainen organisaatio panostaa. Yleisessä IT:ssä tuo veljespari on kustannukset ja säästöt, ja niiden ympärille tähtitarinoita on vaikeampaa rakentaa. Oletko sinä Growth & Revenue -maailmassa muuttamassa pilkun paikkaa vai viilaamassa euron kymmenyksiä yleisen tietohallinnon pajalla?

Päivä, jolloin voit poistua

CIO:n tehtävänä on katalysoida ja mahdollistaa Busineksen kehittyminen hallitussa teknologiaympäristössä. Digitalisaatiojohtaminen on kyvykkyys, joka on yhä useamman johtajan perusosaamiseen liittyvä vaatimus. Tällä hetkellä digitalisaatiojohtaminen on kuitenkin vielä monessa johtoryhmässä melko hapuileva kompetenssi. Tämä alleviivaa CIO:n roolia – ja myös koko tietohallinnon roolia – operatiivisessa johtamisessa.

CIO:n tehtävä on auttaa ja tukea sekä varmistaa, että homma menee hallitusti oikeaan suuntaan. Pidä lankoja käsissäsi, auta ja tarvittaessa ohjaa. Joskus voi olla syytä myös puhaltaa myös pilliin, jos intoa puhkuva joukko kadottaa pelikirjan tai yrittää voittaa koko turnauksen jo alkulohkossa. Tärkeää on tehdä liiketoiminnasta voittajajoukkue, joka oppii oman tapansa tehdä hallittua, pitkäjänteistä ja tuloksellista kehittämistä. Joukkue, joka ei pelkästään selviä teknologiaviidakossa vaan oppii hakemaan sieltä aina uusia mahdollisuuksia.  

Päivä, jolloin kuuntelet johtoryhmässä, kuinka hankkeet etenevät hallitusti ja tietohallinto sekä liiketoiminta tekevät tiivistä yhteistyötä iso kuva mielessään on päivä, jolloin olet päässyt pitkälle. Silloin voit kävellä kassan kautta ulos ja hengähtää hetken, ja sitten suunnata katseesi uusiin haasteisiin.

Sinua tarvitaan enemmän muualla.  

Harri Takala
CDO
MPY Palvelut 

Blogin kirjoittaja Harri Takala toimii uuden MPY Palvelujen digitalisaatiojohtajana. Hänen taustaltaan löytyy lähes 20 vuoden kokemus tietohallinnon eri osa-alueista. Liiketoimintajärjestelmät, tietoturvallisuus ja tietohallinnon johtaminen kuuluvat Harrin erityisosaamiseen.