Sisäistääkö kumppanisi oikeat asiat? Nyt viimeistään pitäisi.

    Lukuaika n. 2min

    Sanotaan se heti tähän alkuun, yrityksen tietohallinto on yrityksen tärkeä kivijalka. Parhaimmillaan se on yrityksen digitalisaation veturi ja strategisesti ajatteleva liiketoimintojen sparraaja.  Hyvin toteutettuna se pystyy tukemaan organisaation digitalisaatiopolun rakentamisessa. Näin ei kuitenkaan aina ole, monissa yrityksissä tietohallinto näyttäytyy  kaavoihin kangistuneena ja vähän väsyneenä jarrumiehenä, jota johdetaan pitkään talossa patinoituneen CIO:n tai ulkoistuskumppanin toimesta. Miten tälläinen ulkoistettu kumppani tai peruspalvelua tuottava IT-yksikkö sitten voi palvella sisäistä liiketoiminnan kehitystä? Sisäistämällä tietenkin. Meillä olisikin sinulle kerrottavaa.

    Riippuen keneltä kysytään, tietohallinto voi näyttäytyä jopa mystisenä ja vaikeasti ymmärrettävänä kokonaisuutena, joka rullaa taustalla ja on parasta silloin, kun sitä ei huomaa. Jos laitteet tökkivät tai järjestelmät eivät toimi ajatellaan helposti, että tietohallinnossa ollaan tuon tietämättömiä asian suhteen ja apua tulee kun on tullakseen. Kun se ei koske omaa työtä, se on helppo sivuuttaa – on tärkeämpiäkin asioita huolehdittavana.

    Tietohallinto kuitenkin on erottamaton osa nykyaikaisen yrityksen toimintaa, myös sinun yrityksessäsi. Tietohallinnon tulee tuottaa palveluja, joita liiketoiminta tarvitsee sekä toimia digitalisaation mahdollistajana, ei sen jarrumiehenä. On vaikea tehdä liiketoimintaa digiaikana, jos serverit kyykkäävät vähästäkin trafiikista eivätkä järjestelmät ole ajan tasalla, ehkä edes tarkoituksenmukaisia. Siitä huolimatta, tietohallinnon budjetti on keskimäärin vain 3,28% yritysten liikevaihdosta tänä vuonna. Onko verrattain pieni osuus budjetista tarpeeksi toimintakykyisen tietohallinnon ylläpitämiseen vai onko sekin jo helmiä sioille?

    Standardiratkaisu on standardiratkaisu – niin on standardiviestikin

    Kun tietohallintoon panostaminen jää suurimmalla osalla niin pieneksi, siitä pitäisi pystyä puristamaan kaikki hyöty irti. Vähän kuin sanonnan tuli, myös IT on hyvä renki kun sen hyödyntää oikein mutta pahimmillaan voi hidastaa tai jopa torpata kehitystä, jos se ei solju osana muuta toimintaa. Miten tässä sitten onnistutaan, etenkin jos IT on ulkoistettu firman ulkopuolelle?

    Kaipaako yrityksesi sisäistämistä? Tutustu.


    IT:n  voi helposti ulkoistaa – eihän siihen ole tarjonnastakaan puutetta. Mutta siinä vaiheessa kun ulkoistettu IT-kumppanisi lyö luurit ja läppärit kouraan jättäen sinut miettimään ohjelmistojen ja palvelujen äärellä oliko tämä oikea ratkaisu, mitä sinulle jää käteen – laitteiden ja laskun lisäksi? Ymmärsikö kumppani nyt varmasti mitä minä tarvitsin, kun tarjoukset sai paperilla ja sopimukset allekirjoitettiin netissä? Auttaako siinä vaiheessa edes vaihtaa palvelutuottajaa, kun niitä hädin tuskin erottaa toisistaan? Ymmärtääkö IT-kumppanisi, mitä tarvitset nyt ja tulevaisuudessa?

     

    ”Siinä vaiheessa kun ulkoistettu IT-kumppanisi lyö luurit ja läppärit kouraan jättäen sinut miettimään ohjelmistojen ja palvelujen äärellä oliko tämä oikea ratkaisu, mitä sinulle jää käteen – laitteiden ja laskun lisäksi?”


    Sisäistämättä ei parane

    Meillä on useita liiketoimintalähtöisen tietohallinnon puolestapuhujiia ja Harrin sanoin, siinä työssä rima nousee aina vain ylemmäs. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö siinä voisi onnistua ja meillä on siihen vahva tahto. Me uskomme asiakasymmärrykseen ja siihen, että me pystymme ymmärtämään mitä asiakkaamme haluaa. Siksi MPY tarjoaakin ensimmäisenä Suomessa Sisäistyspalvelua. Se tarkoittaa, että me sisäistämme sinun liiketoimintatarpeesi ja huolehdimme siitä, että tietohallintosi sopeutuu myös tulevaisuuteen – koska huomisen ongelmia ei ratkota eilispäivän ratkaisuilla.

     

    ”Me uskomme asiakasymmärrykseen ja siihen, että me pystymme ymmärtämään mitä asiakkaamme haluaa.”

     

    Me olemme huomanneet, ettei riittävän hyvin suorittaminen ole enää tarpeeksi, kun halutaan rakentaa liiketoimintalähtöistä tietohallintoa. Sinä ansaitset mielenrauhan liiketoimintaasi keskittymiseen ja sen kehittämiseen. Kun sisäistämme sinun liiketoimintasi, voimme tarjota sinulle oikeita ratkaisuja. Ja ennen kuin kysyt, Sisäistyspalvelumme piiriin kuuluvat kaikki tarjoamamme IT-palvelut.

    Kun siis mietit uutta IT-kumppania valitessasi mitä ulkoistat ja millä perustein, voit kysyä itseltäsi “onko riittävän hyvä enää tarpeeksi?”

    Tervetuloa sisäistämisen aikakaudelle!

     

    Mari Tuovinen
    Markkinointi- ja viestintäjohtaja
    MPY Palvelut Oyj

     

    Jos pidit blogistani, tilaa tulevat blogit ja uutiskirje sähköpostiisi.

    Tilaa blogi ja uutiskirje!

     

    Jaa kirjoitus eteenpäin: