Tietohallintopäällikkö, joka jäi junan alle

Harri Takala
Kirjoittaja: Harri Takala 1.12.2017 8:03

Aihe: Johtaminen, tietohallinto, muutos

Elämme aikoja, joissa kaikille tietohallinnon asiantuntijoille luulisi tulevaisuuden olevan täynnä valoa ja kirkkautta, mutta tietohallintopäällikön osalta on kuitenkin syytä tarkastella tilannetta.

Tietohallinto on muuttunut. Ennen se koostui verkkoarkkitehtuureista, palvelinkonfiguraatioista, lisensointimalleista ja helpdeskin vasteajoista. Riitti kun ympäristö pysyi pystyssä ja käyttäjät saivat apua ongelmiin. Se oli sinun ikioma mustalaatikkosi, josta kukaan ei ollut kiinnostunut niin kauan, kun et aiheuttanut häiriötä liiketoimintaan.

Liiketoiminta sotkeutuu asioihin, joista se ei ymmärrä

Sitten tuli se uusi myyntijohtaja, joka alkoi puhua levottomia. CRM:stä, pilvipalveluista ja dataan perustuvasta prosessinohjauksesta. Hän halusi myyjien käyttöön joustavat mobiilipalvelut ja integraation johonkin markkinointiautomaatiojärjestelmään. Hän halusi sinulta näkemyksiä ja tukea CRM:n määrittelyyn ja integraatioiden kehittämiseen ja pyysi miettimään myyjille soveltuvaa mobiilikäyttömallia.

...Hän ei jaksanut kiinnostua, vaikka kuinka yritit kertoa AD:n ja käyttäjäoikeuksien rajoittamista ja mobiilikäyttöön liittyvistä tietoturvaongelmista. Hänellä ei riittänyt intoa kuunnella totuuksia puuttuvista työkaluista ja mahdollisuuksista hallita mobiiliympäristöä ja varmistaa loppukäyttäjien palvelua. 

Integraatioiden tekemisen vaikeuksista ja kustannuksista puhuttaessa hän ei jaksanut edes kuunnella loppuun, vaan teennäisesti hymyillen kertoi, että ”Kyllä sinä varmaan saat sen kuntoon”. Vastasi puhelimeen ja lähti juttelemaan myyjänsä kanssa jostakin tarjouksesta.

Tilanne jäi ilmaan, eikä tullut oikein selväksi, että kenellä tästä jäi pallo. Myyntijohtaja ei tuntunut olevan kiinnostunut realiteeteista ja tietohallinnon kannalta kriittisistä asioista vaan intoili pelkästään sales pipelinestaan ja asiakaskokemuksen mittaamisesta myyntikäynnillä. Sinulle oli selvää, että asia ei näillä ratkea ja lopulta teknisen asiantuntijan pelastava puhelinsoitto operaattoriongelmien eskaloinnista pelasti sinut. Lohduttavaa puhua ihmisten kanssa, jotka tietävät mitä tekevät.

Kuinka se sitten lipesi käsistä

Myyntijohtaja kyseli sinulta myöhemmin pari kertaa sähköpostilla, oletko saanut asiaa eteenpäin ja vastasit hänelle viitaten kokonaisuuden ongelmallisuuteen liittyviin epäselvyyksiin ja haasteisiin. Toisella kerralla kerroit, että tietohallinnolla on nyt virtualisointiprojektin kanssa kaikki resurssit käytössä ja tähän on mahdollista palata vasta parin kuukauden päästä – otit kuukauden varalta lisää, koska kiireisiä asioita tulee varmasti eteen. Tilanne rauhoittui ja homma oli taas hallussa.

Tietohallinto-pilvi-palvelut-ICT.jpg

Sitten tuli se sähköposti. Joku tuntematon kumppani kyseli sinulta AD:n rajapintoja ja sovelluspaketin levittämisestä matkapuhelimeen. Muutama puhelinsoitto myynnin luottomiehille ja lopulta talousjohtajalle. Kyllä. Se pikkutakissa ja lenkkitossuissa kulkeva nilkki on kävellyt ylitsesi ja ostanut pilvipalvelun ja tilannut joltain softatalolta käyttöönottoprojektin ja kuvittelee, että se niin vain yhdistetään hyvin hallittuun ympäristöön. Sehän romuttaa kaikki perusteet, jota on vuosien ajan rakennettu ja uusi virtuaaliratkaisuun perustuva järjestelmäarkkitehtuurikaan ei mitenkään sovi tällaiseen sooloiluun. Ja se talousjohtajakin vielä hyväksyi tämän.

Ongelma on rakenteessa, mutta tietohallintopäällikkö on pulassa

Tämä ei välttämättä ole pahaa unta tai irvikuva tulevaisuudesta vaan siihen liittyvät perusteet ovat itseasiassa monessa organisaatiossa pelottavan läsnä.

Tietohallinnon ja liiketoiminnan välillä on kuilu. Kielimuuri. Luottamuspula. Tavoitteet eriytyvät ja tietohallinto fokusoituu teknologiaan ja liiketoiminnan tarpeisiin ei pystytä vastaamaan. 

Tietohallintopäälliköt ovat monessa organisaatiossa puun ja kuoren välissä. Liiketoiminta tarvitsee tukea, mutta ei ole resursseja antaa sitä. Eikä välttämättä oikein osaamistakaan. Vaadittava kompetenssi heittelehtii lisenssidetaljeista GDPR:ään, palvelinhallinnan SLA-tasoista aina markkinoinnin liidiluokitteluihin ja tuotannonohjauksen tarvemäärittelyyn. On aika tehdä valintoja. Joko yleinen tietohallinto ja infraratkaisut tai liiketoiminta ja sovellukset. Valintavaihtoehdot riippuvat käytännössä organisaation koosta ja tietohallinnon rakenteista ja tilanteesta.

Tietohallinnon tehtävä on tukea liiketoimintaa ja siihen on voitava panostaa, mutta ilman toimivaa infrastruktuuria ja peruspalveluita on tältä pohja pois. Molempien osa-alueiden on oltava kunnossa. Jos tietohallintopäällikkö on tilanteessa, jossa jompikumpi osa-alue on luisumassa käsistä, on syytä nostaa lippu pystyyn ja käydä johdon kanssa asia läpi ja miettiä ratkaisut. Vika ei ole tietohallintopäällikössä vaan ongelma on rakenteellinen. Mutta jos tietohallintopäällikkö ei tunnista tätä ja uskottelee tilanteen olevan hallussa, saattaa edessä näkyvän kirkkauden lisäksi alkaa kuulua myös kolkutusta.

tietohallintopäällikkö-joka-jäi-junan -alle.jpg

Kyllä, hyvä tietohallintopäällikkö, se valo mikä edessäsi loistaa ei ole tulevaisuus. Se on se kuuluisa juna tunnelin päässä, jota liiketoiminta ja se rakastamasi myyntijohtaja ohjaa pikkutakki liehuen. Jos et nyt tartu hetkeen ja onnistu hyppäämään kyytiin, se vetäisee ylitsesi.

Ja sinusta ei jää jäljelle kuin huono CV.

Harri Takala
CDO, MPY Palvelut 

Blogin kirjoittaja Harri Takala toimii MPY Palvelujen digitalisaatiojohtajana. Hänen taustaltaan löytyy lähes 20 vuoden kokemus tietohallinnon eri osa-alueista. Liiketoimintajärjestelmät, tietoturvallisuus ja tietohallinnon johtaminen kuuluvat Harrin erityisosaamiseen. 

Pikaopas: energiayhtiöiden tietohallinto

Teema: Tietohallinnon johtaminen