Toimitusjohtaja, vältä nämä 5 virhettä niin pääset pitkälle

    Pekka Mettälä
    Kirjoittaja: Pekka Mettälä 20.2.2019

    Aihe: MPY, Asiakaskokemus, YT, Organisaatio, Johtaminen

    Lukuaika n. 2min

    Harva nyrkkeilijä miettii fyysisesti turpaan saadessaan sitä, miten nyrkinisku etenee rustoissa, luissa ja lihassa ja siitä aiheutuvaa turvotusta ja ruhjeita. Jos alkaa liikaa analysoimaan, pelko vie parhaan terän iskuista. Tärkeintä on turvonneiden silmäluomien alla miettiä seuraavaa iskua, jolla käännät ottelun voitoksesi. Ottelun jälkeen katsotaan tallenne ja kasataan pelikirja seuraavaa koitosta varten.

    Myös yritysjohtajan kannattaa pysähtyä hetkeksi ja kirjoittaa opit ylös silloin kun bisneksessä on tullut turpaan. Yrityksesi läpi lyövä nyrkki on täynnä oppia. Sinusta kehkeytyy uusi johtaja turpasaunan aikana. Turpaansaamista ei myöskään kannata jättää yritysjohtajan omaksi synkäksi salaisuudeksi. Mustelmien ja ruhjeiden jakaminen on valopilkku epätodellista täydellisyyttä juhlistavassa somessa.

    Vuonna 2017 jaoin blogissani 10 asiaa, jotka toimitusjohtajana tekisin uudestaan. Tässä asiat, joita en tee uudestaan.

     

    1. Verilammikko.

    Olimme kanveesissa useaan otteeseen vuonna 2018. Yrityskaupan haastava integraatio ja YT-neuvottelut imivät energian organisaatiosta. Organisaatiota ei saa pitkään pitää makaamassa maassa verisenä. Onneksi uusi kollegani Ilja ravisteli minut ja johtoryhmämme hereille. Suunnittelimme siltä istumalta toimenpiteet, jotka kirkastavat organisaatiolle polun takaisin hyvän kierteeseen ja palauttavat voittamisen kulttuurin takaisin organisaatioon.

     

    2. Johtaja katosi ihmisten parista.

    Turpaanotossa helpoin tie on vetäytyä kehästä ja jäädä viltin alle märehtimaan tappiota. Sain mutkan kautta viime vuonna palautteen ”Pekan olisi palattava ihmisten pariin”. Olin täysin samaa mieltä ja jalkauduin viiveettä toimipisteisiimme hakemaan kollegoilta ymmärrystä siitä, mitä firmassamme tapahtuu ja viisautta siitä mitä pitäisi tehdä.

     

    3. Asiakaskokemus poistui kehästä.

    Asiakaskokemus on ensimmäisenä kanveesissa, kun ottelijan pää on muualla kuin kehässä. Asiakaskokemus on myös herkkähipiäinen tunnehippiäinen. Meillä asiakaskokemus sai osumia, kun organisaatio keräili jäseniään turpaanoton tiimoilta. Asiakaskokemus nousee meillä vuonna 2019 kehään voittajana konkreettisten hyökkäys- ja puolustustoimenpiteiden kautta.

     

    4. Pelkkä hyvä fiilis ei tuo kestävää kasvua.

    Voittoja taistelija-asenteensa voimin takova ottelija ei välttämättä nosta menestyksensä salaisuudeksi Rocky IV -elokuvan kaltaista datan hyödyntämistä voiman ja taidon kehittämisessä. Niin bisneksessä kuin urheilussa pitää data ja laskenta olla kunnossa. Bisnekseksesi ei skaalaudu ja nyrkkeilyssä ottelija ottaa lukua heti kun hyvä fiilis väistyy.

     

    5. Kehuja ei voi koskaan antaa liikaa.

    Palautetta voi. Kun organisaatio velloo ongelmissa, on 1/10 palautteesta negatiivista. Kollegan voitontahto ei herää sillä, että taot iskusarjoja päivästä toiseen kylkiluiden väliin. Tsemppaa, anna positiivista palautetta, unelmoi tulevista voitoista yhdessä.

     

    MPY:n vuodet 2015-2018:

     

     

    Nyt kun on synnit tunnustettu ja hartiat keveät, on mahtava lähteä rakentamaan menestysvuotta. Menestyksen tie alkaa uskosta itseesi, kollegoihisi ja yritykseesi!

     

    Mitä sinä ja organisaatiosi olette oppineet turpaanotoista?

     

    Pekka Mettälä
    toimitusjohtaja
    MPY Palvelut Oyj

     

    Jos pidit blogistani, tilaa tulevat blogit ja uutiskirje sähköpostiisi.

    Tilaa blogi ja uutiskirje!