Pekka-Mettälä-blogi-Toimitusjohtaja-vältä-nämä-viisi-virhettä-niin-pääset-pitkälle-social-sharing-1200x628

    Toimitusjohtaja, vältä nämä 5 virhettä niin pääset pitkälle

    20.2.2019
    Kirjoittaja: Pekka Mettälä

    Aihe: Asiakaskokemus, Johtaminen, YT, MPY, Organisaatio

    Lukuaika n. 2min

    Harva nyrkkeilijä miettii fyysisesti turpaan saadessaan sitä, miten nyrkinisku etenee rustoissa, luissa ja lihassa ja siitä aiheutuvaa turvotusta ja ruhjeita. Jos alkaa liikaa analysoimaan, pelko vie parhaan terän iskuista. Tärkeintä on turvonneiden silmäluomien alla miettiä seuraavaa iskua, jolla käännät ottelun voitoksesi. Ottelun jälkeen katsotaan tallenne ja kasataan pelikirja seuraavaa koitosta varten.

    Lue lisää
    asiakaskokemus-mpy-mintly-1

    Vieraskynä: Asiakaskokemusta ja asiakaskokemattomuutta

    18.1.2019
    Kirjoittaja: Timo Kauniskangas

    Aihe: Asiakaskokemus, Kumppanuus

    Samalla tavoin kuin yhteiskunnassamme rakennetaan digitaalisia palveluita suurille ikäryhmille itsepalvelualustoiksi ja kuvitellaan vanhusten haluavan tai edes kykenevän näiden avulla asioimaan, on nyt nähtävissä myös yrityksille suunnatuissa palveluissa pitkälle tuotteistettujen, massatuotettujen palvelujen tarjonnan nousu.

    Lue lisää
    Kansi_3

    Toimitusjohtaja, seisotko tarinasi takana?

    12.12.2018
    Kirjoittaja: Pekka Mettälä

    Aihe: Asiakaskokemus, MPY, Brändi

    Aloittaessani kolme vuotta sitten MPY:llä, kiertäessäni eri puolilla Suomea tapaamassa potentiaalisia ja nykyasiakkaita, oli vastaanottosanat lähes poikkeuksetta: ”mitä Mikkelin jätkät täällä tekee?”. Hyvien vitsien elinkaari on usein pitkä, mutta kun kuulin edellisessä elämässäni F-Securella saman vitsin 100. kerran ”tehän teette niitä viruksia”, niin ei aina kyennyt nauramaan vääräleuan mukana täydellä tunteella. Kertoessani mitä MPY tekee nykyään, niin jatkokysymys oli ”miksi ette vaihtaisi nimeänne?”. Perisuomalaiseen tapaan oltaisiin voitu painaa pää painuksiin ja todeta Pauli Hanhiniemen sanoin kylmästi "ei tästä mitään tuu, lähtis kävelemään, painais oven kiinni perässään".

    Lue lisää
    asiakaskokemus-mpy-työntekijäkokemus-fujitsu

    Vieraskynä: Työntekijät tekevät hyvän asiakaskokemuksen

    9.10.2018
    Kirjoittaja: Jaana Vesa

    Aihe: Asiakaskokemus, Vieraskynä, Fujitsu, Työntekijäkokemus

    Olemme varmasti kaikki yhtä mieltä: hyvän asiakaskokemuksen luominen auttaa yrityksiä menestymään. Mistä hyvä asiakaskokemus syntyy, on monipiippuisempi juttu. Itselleni kolahti kovasti erään yhteistyökumppanimme väite, että asiakaskokemushan syntyy itse asiassa työntekijäkokemuksesta.

    Lue lisää
    Johtaako-tämä-mihinkään-featured-1200x628

    Johtaako tämä mihinkään?

    27.3.2018
    Kirjoittaja: Johanna Laakkonen

    Aihe: Asiakaskokemus, Johtaminen, Tietohallinto, ICT

     
    Luin sähköä säästävästä johdosta. Hienoa, että on taas yksi kohta, jossa voi vähentää sähkön kulutusta – tosin en ollut ajatellut, että sähkö vähenisi mihinkään siinä johdossa matkalla kohteeseen.

    Lue lisää
    Asiakaskokemus-miten-tulla-toimialan-parhaaksi-featured-1200x628

    Asiakaskokemus - miten tulla toimialan parhaaksi?

    8.2.2018
    Kirjoittaja: Mari Tuovinen

    Aihe: Asiakaskokemus, NSI, Kulttuuri, Henkilöstö

    Asiakaskokemuksesta puhutaan, kohina sen ympärillä ei ota laantuakseen. Se varmasti oli yksi vuoden 2017 suosituimmista puheenaiheista, seminaarien sisällöistä ja johtoryhmien agendoista. Mitä enemmän herätetään puhetta ja tietoisuutta aiheesta, sitä suuremmaksi kasvavat kaikkien odotukset. Hyvä niin, sillä pelkkä puhe asian tiimoilta ei riitä, on saatava aikaan myös toimintaa. Yrityksen omia prosesseja ja asiakasta herkällä korvalla kuunnellen. Tämä ei onnistu ilman motivoitunutta ja asiakaskokemuksen kehittämiseen sitoutunutta henkilöstöä. 

    Lue lisää
    Petrus-Lehtimäki.jpg

    Mitä kyvykkäämpi asiantuntija, sitä kauempana asiakkaasta?

    22.1.2018
    Kirjoittaja: Petrus Lehtimäki

    Aihe: Asiakaskokemus, Service Desk, Asiakaspalvelu

    Olet odottanut jo pitkään puhelimessa tai chatissä asiakaspalvelijan vapautumista. Ehkä puhelu katkeaa ja aloitat jonottamisen alusta. Kuumotus ohimoilla kasvaa. Pahimmillaan sinua – asiakasta – pyydetään soittamaan uudelleen paremmalla ajalla.

    Lue lisää

    Mikä ihmeen IoT?

    15.11.2016
    Kirjoittaja: Anni Sormunen

    Aihe: Asiakaskokemus, IoT

    IoT eli Internet of Things ei sinänsä ole täysin uusi asia, mutta vasta lähivuosina se on noussut jokapäiväiseen keskusteluun. IoT tarkoittaa järjestelmien, palvelujen ja ohjelmistojen yhteen liittämistä Internetin avulla. Kun reaaliaikaista tietoa analysoidaan automatisoidusti, saadaan enemmän informaatiota päätöksenteon tueksi.

    Lue lisää
    Pekka-Mettl-MPYPalvelut-ICT.jpg

    Mitä jos lopettaisimme valehtelun bisneksessä?

    5.10.2016
    Kirjoittaja: Pekka Mettälä

    Aihe: Asiakaskokemus, Johtaminen

    Mitä jos lopettaisimme valehtelun bisneksessä ja muuttaisimme liiketoimintamme täysin läpinäkyväksi sekä asiakkaille, kumppaneille että henkilöstölle? Valitettavasti historian suurimmat liiketoiminnat ovat pitkälti rakentuneet valheille, manipuloinnille, riistämiselle, pelolle ja politikoinnille – mutta onko näin tulevaisuudessakin?

    Lue lisää

    Oman bisneksen kannibalisointi kannattaa!

    21.9.2016
    Kirjoittaja: Pekka Mettälä

    Aihe: Pilvipalvelut, Asiakaskokemus, Johtaminen

    Iso osa korporaatioiden ajasta käytetään sen miettimiseen, kuinka asiakkaat saataisiin maksamaan tuotteista, jotka ovat hapantumassa käsiin. Strategiakierroksilla keksitään kuolevalle bisnekselle henkilöstöä motivoivia nimityksiä kuten "profit bull" vs. "cash cow". Hallitukset painostavat toimivaa johtoa tekohengittämään kuihtuvaa rahavirtaa keinolla millä hyvänsä. Henkilöstöinfoissa nostetaan esiin myynnin sankareita, jotka ovat onnistuneet saamaan asiakkaan tekemään surkean investoinnin. Yhtiöiden omistajille näytetään ylpeydellä numeroita siitä miten murentuvan kivijalkaliiketoiminnan johtamisessa on onnistuttu yli budjettitason.

    Lue lisää
       

    Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi

    Viimeisimmät kirjoitukset