Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskeskeisyys, välittäminen ja läpinäkyvyys - yhdessä luodut arvot yrityksessämme

Asiakaskeskeisyys, välittäminen ja läpinäkyvyys - yhdessä luodut arvot yrityksessämme

Harjoittelijan kanssa aamukahvilla keskustelu poukkoili asiasta toiseen ja välillä siihen viereenkin, mutta mieleen jäi parhaiten kommentti ”työyhteisö ja ilmapiiri on täällä tosi kiva verrattuna aiempiin työpaikkoihin”.

Jäin miettimään luoko valitut arvot yrityksen kulttuurin vai onko asia toisinpäin? Vahvasti juurtunut yrityskulttuuri paljastaa millä arvoilla yritys toimii todellisuudessa. Vastausta pohtiessani voin todeta, että meillä MPYssä on ainutlaatuisen lämmin ja helposti lähestyttävä, jopa kotoisa ja turvallinen tunnelma. Joku toinenkin uusi henkilö nimittäin kommentoi vähän aikaa yritykseen tutustuttuaan ”On kuin kotiin olisi tullut”.

Toimintaamme johdattavat arvot

Henkilöstömme haastattelujen perusteella olemme löytäneet ne meitä puhuttelevat asiat - yrityksemme arvot. Henkilöstöltä ja johdolta kysyttiin, mikä MPY:ssä on sellaista, miksi siellä haluaa olla töissä ja miksi asiakkaiden tulisi ostaa meiltä. Arvot ovat jo totta, eikä niitä ole mistään muualta haettu. Samalla tavalla, henkilöstöä osallistamalla, loimme aikoinaan oman brändi-identiteetin, kirkastimme brändiviestintämme sekä loimme brändille tunnuksen.

Meillä uskalletaan kysyä kaikkia kysymyksiä, kyseenalaistaa, ehdottaa ja jopa haastaa. Toisaalta meillä saa aina pyytää apua ja mielipidettä, kun on hankala paikka. Ei tarvitse esittää viisaampaa tai yrittää pärjätä yksin. Meillä luotetaan vahvasti omiin asiantuntijoihimme. He ovat omassa asiassaan niitä viisaimpia, tietävät ja tuntevat oman tehtäväalueensa. Joku on sanonut, että ”hyvä johtaja menestyy palkkaamalla itseään viisaampia”.

Näissä asioissa muun muassa näkyvät konkreettisesti arvoistamme välittäminen ja läpinäkyvyys.

Asiakaskeskeisyys on meille myös sydämen asia. Teemme säännöllisesti tutkimuksia ja kyselyitä asiakkaillemme. Asiakasrajapinta on herkällä korvalla ja antaa aktiivisesti tärkeää viestiä siitä, mitä asiakkaillemme kuuluu ja mitä he tarvitsevat. Päivittäin asiakkaita kohtaava väkemme on avainasemassa asiakasymmärryksen luomisessa.

Olemme luvanneet olla asenteen mitan muita edellä ja aidosti teemmekin parhaamme asiakkaidemme hyväksi. Asiakas on meille tärkein, senhän kertoo myös omistajamme MPY Osuuskunnan sääntöihin kirjattu toiminnan tarkoitus ”tuottaa palveluita ja etuja jäsenilleen ja asiakkailleen ja näin edistää heidän taloudellista hyvinvointia”.

Arvot - sanahelinää vai toimintamalli?

Arvojen mukainen toiminta toteutuu paremmin, mitä syvemmin arvot on sisäistetty ja miten ne ovat aidosti ja luontevasti oikeasti käytössä. Vertaisin sitä suomalaiseen kulttuuriin kuuluvaan rehellisyyteen. Vain Suomessa voit unohtaa lompakon kahvilan pöytään ja saada sen takaisin entisellä sisällöllä. Ja eipä taida tulla mieleen suomalaiselle vastata ”kyllä”, jos ei ymmärtänyt sanaakaan esitetystä kysymyksestä.

On tärkeää saada uudet MPY:läiset, johtajat mukaan lukien, toimimaan arvojemme mukaisesti. Mitä tiukemmin arvot toteutuvat johtamisessa ja sitä kautta koko yrityksen toimintatavoissa, sitä varmemmin pääsemme tavoitteisiimme ja sitä helpompaa uusien MPY:läisten on solahtaa sisään tähän lämpimään perheeseen.

Lue lisää arvoistamme ja työyhteisöstämme täältä. Elisa Ketomaa web 1000x1000Kirjoittaja Elisa Ketomaa    


Elisa on pitkän linjan MPY:läinen, joka Telecomin asiakkuus- ja markkinointijohtajana uskoo sydänjälkiä jättävään toimintaan. Työssään hän haluaa varmistaa, että tuomme MPY:n palveluilla iloa, mielenrauhaa ja mahdollisuuksia asiakkaidemme elämään.

 

 

 

 

Siirry sivun alkuun