Siirry suoraan sisältöön
Saamme aikaan muutosta: Johannan tarina

Saamme aikaan muutosta: Johannan tarina

20.11.2020

Digitalisaatiohankkeemme etenevät ja yhä useampi työntekijämme on päässyt mukaan eri projekteihin. 

Toivotuilla ja odotetuilla muutoksilla saamme kirkastettua tulevaisuuden kuvaa ja toimintaprosessejamme sekä pystymme vastaamaan yhtiön tulevaisuuden tavoitteisiin.  

MPY Telecomin liiketoiminnan ytimessä olevat tilaustenhallinta sekä  verkkorekisteri ovat monenlaisten kehityspaineiden keskellä.  Automatisointi- ja digitalisointiteemat koskettavat vahvasti myös tätä toimintaympäristöä ja siitä kerromme tällä kertaa.  
 
Johanna Aalto_MPY
Keskeisessä roolissa tämän toimintaympäristön muutoksissa toimii meillä Johanna Aalto
 
Johanna työskentelee verkkotietoasiantuntijana tilausten- ja verkkotiedonhallinta -tiimissä, joka perustettiin vasta vuosi sitten. Tiimi pitää monia lankoja käsissään ja on yhteydessä eri sidosryhmiin niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Tiimi huolehtii esimerkiksi asiakkaan saatavuustiedustelusta, liittymätilauksesta, asennuksen ohjeistuksesta ja valvonnasta sekä yhteyksistä aina dokumentointiin saakka. Johannan päivittäisiin työtehtäviin sisältyy mm. verkon yhteyksien ylläpitoa ja dokumentointia.
 
 

Järjestelmällistä projektin vetovastuuta

Johanna on ollut monissa MPY:n projekteissa mukana aiemminkin, mutta ensimmäistä kertaa syksyllä hän astui itse projektipäällikön rooliin, kun Tilaustenhallinta ja verkkorekisteri 2020-luvulla –projekti starttasi.
  • “Alussa kieltämättä hirvitti, mutta eihän tässä tarvitse yksin olla. Takana on mahtava tiimi ja projektityön ammattilaiset! Kiitokset kuuluvat kaikille!”, kertoo Johanna.
Digiloikkaa ja projektin vetovastuuta ottaessa on ollut äärimmäisen hyvä, että Johannalla on vankka ja pitkä kokemus erilaisista työtehtävistä ja järjestelmistä. Työtehtävät ovat liittyneet mm. tietoliikenneverkkojen suunnitteluun ja dokumentointiin. Tämä kaikki tuo nyt sitä kaivattua kokemusta tähänkin projektiin - oleelliset asiat ovat helpompia hahmottaa ja toiminta on aidosti ratkaisukeskeistä.
  •  “Projektissa lähdettiin tekemään perusteellista pohjatyötä, jossa aluksi selvitettiin toki nykytilanne. Tarkastelun alla olivat mm. mitä teemme, kuka tekee ja osaa, kauanko siihen kuluu aikaa, toimivatko meidän prosessit, onko resursseja riittävästi? Entä löydetäänkö toimintoja, jotka kuuluisivatkin luontevasti toiseen tiimiin? Tai voisiko automatiikalla poistaa turhaa työtä ja vapauttaa resursseja järkevämpään tekemiseen?”, luettelee Johanna murto-osan kysymyksistä, joita on projektin tiimoilta tarkasteltu.
Projekti on vielä kesken, mutta jo nyt on saavutettu pieniä uudistuksia, joilla työ on helpottunut. Tällaiset onnistumiset tsemppaavat projektityössä eteenpäin.
  • “Projektityön tärkeimpiä oppeja on ollut se, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Hyvä projektisuunnitelma, jäsennelty kokonaisuus ja aikataulutus auttavat palastelemaan isommankin kokonaisuuden, joka on sitten helpompi hallita. Hyvä muistaa myös, että projektilla on aina loppupäivämäärä!”, toteaa Johanna loppusuoralla olevasta projektistaan tyytyväisenä.  
 
Digitalisaatio vaikuttaa merkittävästi työarkeemme ja sujuvoittaa toimintojamme, myös sinne asiakkaan suuntaan!   

 

Siirry sivun alkuun