Siirry suoraan sisältöön

Aspocomp - Pitkäjänteinen yhteistyö kantoi hedelmää

MPY:n ja Aspocompin yhteistyö sai alkunsa vuonna 2017, kun MPY osti tietohallintojohtamiseen erikoistuneen asiantuntijayrityksen Net Man Oy:n koko osakekannan. Aspocompin ja Net Man Oy:n yhteistyö oli alkanut jo vuonna 2009.

Alkutaival MPY:n ja Aspocompin välisessä yhteistyössä ei ollut ruusuinen. Yrityskauppojen toteutumisen jälkeen vakavassa harkinnassa oli myös palveluntarjoajan vaihtaminen. ”Muutos Net Manilta MPY:lle oli erittäin haastava ja iso pettymys. Asiakkaan näkökulmasta homma kriisiytyi pahasti ja koimme jäävämme aika lailla tyhjän päälle”, muistelee Aspocomp Group Oyj:n operatiivinen johtaja Antti Ojala.

Asiakassuhteen ylläpidossa tärkeintä on, että ilmeneviin epäkohtiin puututaan ja niiden korjaamiseksi lähdetään tekemään konkreettisia toimenpiteitä. Näin toimittiin myös Aspcompin osalta. MPY:n nykyisen johdon ohjauksessa niin palvelutaso kuin asiakassuhdetyö on onnistuttu saamaan hyvälle tasolle. ”Viimeisen vuoden ajan olemme olleet tyytyväisiä yhteistyöhömme, mutta rehellisyyden nimissä sitä ennen oli hyvin musta hetki”, lisää Ojala.

Asiakaskeskeisyys ja tietohallinnon asiantuntijuus keskiössä

Kysyttäessä IT-kumppanin tärkeimpiä ominaisuuksia, Aspocomp listaa perusosaamisen ja tietämyksen aivan listan kärkeen. Laaja ja syvällinen osaaminen ICT:n saralta ja tietohallinnon asiantuntijuus ovat kaiken perusta positiivista asennetta ja asiakaspalvelualttiutta unohtamatta. Asiakkaan näkökulmasta asia on hyvin yksinkertainen; kun tukea tarvitaan, niin sitä pitää silloin saada. Jotta luvatut vasteajat asiakkaan suuntaan saadaan lunastettua, tulee palveluntarjoajan huomioida myös riittävä resurssointi.

Jos joku kuvittelee, että tärkeintä on hienot pilvipalvelusuunnitelmat ja tulevaisuuden teknologiat, niin ei pidä paikkaansa. Tärkeintä on se perussokkeli, joka toimii perustana kaikelle toiminnalle”, pohtii Ojala. Kun perusasiat ja asiakkaan IT-ympäristön tuntemus ovat hyvällä tolalla, voidaan vasta sen jälkeen varata aikaa jatkuvalle kehitystyölle.

Arvot toimintaa ohjaamassa

Ulkoistettu IT on monen yrityksen toiminnan kannalta elintärkeä palvelu. Ulkoistamisen sijaan me MPY:llä sisäistämme asiakkaan liiketoimintatarpeet ja tämän ymmärryksen pohjalta tarjoamme sisäistyspalveluna tarvittavat IT-palvelut ja -ratkaisut. Myös Aspocomp valitsi mielenrauhan oman liiketoiminnan kehittämiselle ja valitsi MPY Sisäistyspalveluna ulkoistetun IT:n ja tietohallinnon.

Kysyttäessä mainittavia epäkohtia, Ojala ei halua enää kaivella yhteistyön alkutaipaleita, vaan toteaa ”menneiden olevan menneitä”. Isossa kuvassa Aspocompin ja MPY:n välisessä yhteistyössä ei ilmene varsinaista tyytymättömyyttä tai epäkohtia. Ulkoistetun tietohallinnon myötä tuki on saatavilla 24/7, mutta aika ajoin tehtaalla tulee tilanteita, jolloin kaivattaisiin henkilökohtaista tukea. ”Kun ongelmatilanne kohtaa, apua kaivattaisiin myös paikan päälle 24/7. Toki rahalla myös tuollainen palvelu olisi hankittavissa, mutta realiteetteihin ja ilmenneisiin tarpeisiin peilaten, se ei ole mitenkään järkevää”, pohtii Ojala.

Aitoa kumppanuutta

Vielä muutama vuosi sitten Aspocompin Ojala ei olisi maininnut sitoutumista yhdeksi tärkeimmistä yhteistyön arvoista. Tällä hetkellä arvostus koko MPY:n sitoutumiseen on suurta ja sitä vielä korostaa oma henkilökohtainen kokemus nykyisen johdon ja asiakasvastaavan toiminnasta asiakassuhteen säilyttämiseksi. Ojala muotoileekin nykyisen yhteistyön olevan aitoa kumppanuutta, jossa vahva sitoutuminen tekemiseen on keskiössä.

MPY on sanojensa mukaisesti enemmän, kuin kumppani.

Tulevaisuuden odotuksiksi Ojala summaa suunnitelmallisen yhteistyön kehittämisen ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämisen. MPY:n uusi liiketoiminta-alue, Älykäs Automaatio, onkin antanut yhteistyön kehittämiselle jo hyvän ponnahduslaudan.

Oletko sinäkin luomassa uutta IT-infrastruktuuria tai kaipaisit kumppania, joka sisäistäisi sinun liiketoimintasi tarpeet?

Ota meihin yhteyttä, niin me autamme sinua mielellämme kehittämään sinunkin yrityksesi tietohallinnosta liiketoimintalähtöisen!

 

Aspocomp Group Oyj on suomalainen elektroniikka-alan konserni. Aspocomp-konserni tarjoaa korkean teknologian piirilevyjen suunnittelua ja valmistusta. Aspocompin valmistamia tuotteita käytetään elektroniikkateollisuudessa, muun muassa langattomissa päätelaitteissa, tietoliikenneverkoissa, autoissa ja erilaisissa teollisuussovelluksissa. Yhtiö harjoittaa myös piirilevyjen välitystoimintaa.

Aspocomp Group syntyi vuonna 1999 Aspo Oyj:n jakauduttua kahdeksi pörssiyhtiöksi.

https://aspocomp.com/

Parhaat käytännöt yritysten tietohallintoon

Opas on suunnattu yritysten tietohallinnon tueksi ja sen tarkoituksena on avartaa näkemystä tietohallinnon haasteista sekä antaa vinkkejä tietohallinnosta huolehtimiseen.
Siirry sivun alkuun