Siirry suoraan sisältöön

Synsam ottaa tehot irti ICT:stä

Pohjoismaisen Synsam-ketjun optikkoliikkeiden toiminnalle kriittisen tärkeää on vakaa palvelualusta ja häiriöttömät yhteydet. Synsamille on merkitystä myös sillä, että ICT-kumppani kasvaa asiakkaan kasvun mukana digitalisaation keskellä. ICT-kumppaniksi valikoitui MPY Yrityspalvelut, joka turvasi virtuaalisen palvelualustan ja takasi kahdennetut yhteydet kaikkiin optikkoketjun toimipaikkoihin sekä luotettavan asiantuntija-avun, joka tukee liiketoiminnan kehitystä.

Pohjoismaiden johtaviin optikkoketjuihin kuuluvalla Synsamilla on Suomessa 30 omaa myymälää ja lisäksi kymmeniä franchising-pohjalta toimivia merkkimyymälöitä. Hyvässä kasvuvauhdissa olevaan optikkoketjuun kuuluu Pohjoismaissa yhteensä noin 500 optikkoliikettä.

Synsam-ketjun vahvuuksia markkinoilla on erityisesti asiakaslähtöinen ja yksilöllinen palvelu sekä laadukas merkkivalikoima. Myymäläketjun toiminnalle ja asiakaslähtöiselle palvelulle kriittisen tärkeää on vakaa palvelualusta ja häiriöttömät yhteydet. Kun ICT-palvelukumppania oltiin valitsemassa, valinta päätyi MPY:n ratkaisuun, jossa virtualisoitu palvelinalusta on MPY:n katakritason turvakonesalissa ja kahdennettu tietoliikenneyhteys varmistaa häiriöttömän yhteyden myymälöihin.

Lisäksi MPY huolehtii Synsamin työasematuesta, ServiceDesk-palveluista sekä projektipäällikköpalveluista ICT-asiantuntijaprojekteissa. Yhteistyö on laajentunut laite- ja verkkotoiminnoista tukipalveluihin sekä järjestelmä- ja palveluasiantuntijaksi.

Digitalisaatio osana asiakaskohtaamisia

MPY-asiakkaat-Synsam.jpgSynsam Finland Oy:n hallinto- ja projektijohtajan Helena Koski-Väänäsen mukaan teknologian merkitys kasvaa entisestään ja digitalisaatio on yhä suuremmassa roolissa myös Synsamin liiketoiminnassa. Ja hyvä ICT-kumppani pitää huolta asiakkaasta muutoksen keskellä.

- Digitalisaatio on keskeisessä roolissa, ei enää pelkästään jo perinteiseksi muodostuvassa verkkokaupassa ja markkinoinnissa, vaan myös liikkeissä asiakaskohtaamisissa ja jälkimyynnissä sekä uusien iPad-asiakassovellusten käytössä. Hyvä ICT-kumppani ymmärtää asiakkaan toimialaa ja sen erityistarpeita. Se pyrkii proaktiivisesti tarjoamaan asiakkaalle ratkaisuja, joskus jopa ennen kuin asiakas tietää sitä tarvitsevansa. Paino sanalla kumppani, joka asettaa asiakkaan edun etusijalle, kuvailee Helena Koski-Väänänen ICT-kumppanuutta.

- Perusasiat kuten yhteydet, kassapäätteet, asiakasrekisteri- ja tuotejärjestelmät on oltava aina kunnossa, jotta myymälät voivat toimia. Seuraavalla tasolla meille on tärkeää saada tukea ja oikeaa tietoa päätöksentekoa varten: ICT-kumppanin on hallittava entistä laajempi kenttä sovelluksia, järjestelmiä sekä laitteita. Nopeasti saatavilla olevan tuen merkitys 24/7 lisääntyy. Myös nopeat ja luotettavat verkkoyhteydet ovat oleellisen tärkeitä liiketoiminnalle, hän jatkaa.

MPY:n toiminnassa huolenpidolla ja asiakasläheisyydellä sekä aidolla, suomalaisella palveluasenteella on tärkeä sija. Yhtiö haluaa sen näkyvän osana jokapäiväistä vuorovaikutusta asiakkaan kanssa. Helena Koski-Väänänen on ollut erityisen tyytyväinen saamaansa palveluun.

- Yhteistyö sujuu hyvin avoimen kommunikaation ansiosta ja MPY:n henkilöstön asenne on ratkaisukeskeinen sekä palvelualtis. Erityisesti olemme tyytyväisiä omiin yhteyshenkilöihimme, sillä he tuntevat liikkeemme tekniikan paremmin kuin me, Koski-Väänänen toteaa.

Kahdennetut yhteydet takaavat tehokkaan käytön

Synsamin Suomen myymälät toimiva osana pohjoismaista Synsamin Nordic-tason verkkoa ja ketju jakaa ohjelmistonsa SaaS-palveluna (Software as a Service) suoraan myymäläpäätteille. Paikallisia sovelluksia ei ole, mikä mahdollistaa kustannustehokkaan ja nopean laajentumisen eri paikkakunnille tarvittaessa. Myös sovellusten päivitys on tehokasta ja jakelu helppoa MPY:n yhteyksien kautta. Tietoliikenne on toimipaikkakohtaisesti varmistettu kiinteällä sekä mobiiliyhteydellä, joissa operaattorina toimii MPY. Uusien myymälöiden perustamisessa MPY on mukana aina alusta alkaen.

- Palvelumme mahdollistaa sen, että jokaisesta myymälästä on kahdennettu tietoliikenneyhteys, millä varmistetaan että sovellukset ovat käytössä häiriöttömästi. Tämä on välttämätöntä, jotta asiakkaiden potilastiedot esimerkiksi silmätutkimuksista ovat käytössä aina tarvittaessa turvallisesti ja nopeasti, toteaa Kari Ahlqvist MPY Yrityspalveluista.

MPY huolehti Suomen Synsam-ketjun yhdistämisestä sekä reitittämisestä pohjoismaiseen Synsam Nordicin yritysverkkoon.

- Me myös valvomme ja hallinnoimme asiakkaan tietoliikenneyhteyttä, jotta mahdolliset häiriöt voidaan havaita jo ennen kuin ne aiheuttavat ongelmia. Kun taustalla toimiva teknologia on varmistettu hyvin, niin käyttäjä ei välttämättä edes huomaa yhteyden vaihtumista pääyhteydestä varmistusyhteyteen. Symmetrinen yhteys tarjoaa käyttäjälle samanlaiset ominaisuudet, jolloin voimme varmistaa asiakkaan liiketoiminnan tehokkuuden osana pohjoismaista Synsam-verkkoa, Ahlqvist vahvistaa.

Siirry sivun alkuun