Siirry suoraan sisältöön

Satotukku arvostaa, että saa palvelut yhdeltä luukulta

MPY:n ja Satotukun yhteistyö on jo kestänyt vuodesta 2006 asti. Yhteistyö on kasvanut vuosien saatossa aidoksi kumppanuudeksi, kun Satotukun IT-ympäristöä on uusittu ja MPY:n asiantuntijoiden sparraajan rooli kasvanut. 

Satotukun logistiikkapäällikkö Henrik Östermanin aloittaessa työt kolme vuotta sitten, Satotukun IT-toimittajana toimi Net Man Oy, jonka MPY osti samoihin aikoihin. Tuohon aikaan Östermanin mukaan yritysten välinen IT-kumppanuus oli vielä paljon suppeampaa.

“Tapasimme asiakkuusvastaavia kvartaaleittain, vaikka yhteydessä toki oltiin useammin. Saimme myös Vantaalla paikallisesti mm. asennuspalveluja tarvittaessa. Silloin heiltä hankitut palvelut olivat pääosin laite- ja verkkohallintaa”, Österman muistelee.

Nykyhetkessä puolestaan, juuri lokakuun alussa, MPY ja Satotukku allekirjoittivat sopimuksen konesalipalveluista, jotka MPY toimittaa. Päätös siirtymästä tehtiin jo alkuvuodesta ja konesaliprojekti toteutettiin kevään ja kesän aikana. Projektin viimeiset muutokset ovat juuri työn alla.

“Meidän omat palvelimet alkoivat olemaan tiensä päässä ja puntaroimme jo hyvissä ajoin, että investoimmeko uusiin palvelimiin vai otammeko kumppanin hoitamaan toiminnallemme kriittistä osa-aluetta. MPY oli meille jo tuttu ja meille sopivaksi todettu, joten kumppaniin päätyminen ei ollut vaikea prosessi. Halusimme palvelimiemme suhteen joustavampaa ratkaisua, jota pystymme muuttamaan tarpeen mukaan ja saamme irroitettua pääomaa palvelimista muihin liiketoimintatarpeisiin. Samalla voimme olla varmoja siitä, että palvelinkapasiteettimme on ammattimaisesti hoidettu ja liiketoimintaamme sopiva", Österman kertaa.

Lisäksi Östermanin mielestä konesalipalvelu on siinäkin suhteessa Satotukulle sopiva, että maailma on menossa koko ajan enemmän pilvipalveluiden suuntaan. Tämä näkyy myös Satotukun käyttämissä sovelluksissa ja siksikin konesalipalvelu kumppanilta oli heille järkevin etenemismalli.

IT-palvelut "yhdestä kioskista" luotettavalta kumppanilta

Omista palvelimista konesaliin päivittämisen lisäksi Satotukun tietohallintoon on vaikuttanut muutos omassa organisaatiossa. Satotukku on osa Green Food -konsernia, mistä johtuen yrityksen sähköpostijärjestelmä siirretään Ruotsin alaisuuteen. Migraatiossa MPY on avustamassa, jotta kaikki hoituu sujuvasti.

satotukku_marko_henrik kopio

Satotukun järjestelmävastaava Marko Tjaga (vas.) ja logistiikkapäällikkö Henrik Österman

“Meillä on ajatuksena se, että voimme hankkia kaikki IT-palvelut ‘yhden kioskin’ kautta, eli MPY:ltä. Käytännössä he siis koordinoivat myös kolmansien osapuolien kanssa kaikki tarvittavat asiat, ja me asioimme MPY:n kanssa. Konesaliin siirtyminen oli sikäli hyvä projekti, että siinä jouduttiin selvittämään yhdessä eri sovellustoimittajien, verkko-operaattoreiden ja muiden kanssa miten aikaisempi infrastruktuuri oli ratkaistu. Tämän jälkeen sitten luotiin uusi, nykystandardein tuotettu malli, jossa tietoturva on ollut tärkeimpänä prioriteettina”, Österman sanoo.

Satotukun toimialalla Östermanin mukaan haastavinta IT:n suhteen lienee se, että toimintaa on käytännössä 24 tuntia päivässä vuoden jokaisena päivänä. Se vaatii paljon paitsi järjestelmiltä ja IT-tuelta mutta myös uusien järjestelmien asentamiselta ja käyttöönotolta. Siinä suhteessa MPY saa Östermanilta puhtaat paperit – konesaliin siirryttäessä piti tehdä paljon myöhäisiä ilta- ja aikaisia aamutunteja. Joustoa vaadittiin molemmilta osapuolilta, mutta tuloksena oli onnistunut siirtyminen konesaliin ilman tuotannon keskeytymistä missään vaiheessa.

Toiminnan jatkuvuus keskiössä

MPY:n tehtävä sisäistyskumppanina on varmistaa, että Satotukulla on vakaa verkko ja jatkuva pääsy järjestelmiin. Lisäksi 24/7-valvontaa vaativaan banaanien kypsyttämiseen tarvittiin luotettava ja laadukas etävalvontaratkaisu, jonka MPY myös rakensi. Nämä kaikki ovat Östermanin mukaan olleet ehdottoman tärkeitä Satotukulle.

“Meillä täytyy olla toimiva etävalvonta jatkuvasti omaan banaanikypsyttämöömme, joka on Suomen merkittävimpiä. Katkeamaton toiminta on meille kriittistä, koska myös meidän alalla digitalisaatio on yhä merkittävämmässä roolissa. Hyvät IT-järjestelmät ovatkin siis jopa jo kilpailutekijä – millaista kilpailuetua voimme tuoda taatusti katkeamattomalla toiminnalla omille asiakkaillemme”, Österman summaa.

Satotukku (60 of 142)

Katkeamaton toiminta painottuu myös arkipäivän IT-tukipyynnöissä. Erilaiset tarpeet, kuten kirjautumisongelmat, ja niiden ratkaiseminen on sujunut moitteetta ja hyvällä vasteajalla, mikä saa Östermanilta kiitosta.

Kumppanuus kasvattaa molempia osapuolia

Satotukun ja MPY:n kumppanuuden pitkäkestoisuuden takia Österman ynnäilee, että oikeastaan kaikki on vaihtunut matkan varrella – vastuuhenkilöitä myöten. Siksi myös konesaliprojekti oli molemmille osapuolille hyödyllinen projekti, kun pystyi kartoittamaan IT-infrastruktuurin vanhoja ratkaisuja ja rakentamaan uusia, ajantasaisia ratkaisuja tilalle. 

“Vaihdoksista huolimatta kaikki on kuitenkin otettu hyvin haltuun. Olemme saaneet MPY:ltä asiantuntevaa sparrausta omasta IT:stämme ja ymmärrämme myös itse paremmin nyt toteutettuja konesali- ja etähallintaratkaisuja. Tullessani Satotukulle kolme vuotta sitten meillä ei ollut ihan selkeää ymmärrystä kokonaisuudesta, vaan tieto oli sirpaloituneena eri ihmisten kesken. Nyt meillä on selkeä kokonaiskuva, joka on myös hyvissä käsissä meidän järjestelmävastaavallamme Marko Tjagalla. Kaiken kaikkiaan tietohallinnon pyörittämisessä tällä tavalla on kyse kumppanuudesta, ja sitä me MPY:ltä saamme”, Österman kiittää.

Kaipaako sinunkin yrityksesi sisäistämistä tai IT-infrastruktuurin päivittämistä? Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä, niin sisäistetään sinullekin liiketoimintalähtöinen IT!


Satotukku Oy on yksi Suomen merkittävimmistä vihannes- ja hedelmätukkutoimijoista. Satotukku on mittava kotimaisten kasvisten toimittaja ja tuomme maahan kasviksia noin 15:sta eri maasta. Satotukkuun tulee ja sieltä lähtee tavaraa joka hetki. Nopealla varaston kierrolla saamme asiakkaillemme tuoreita ja raikkaita kasviksia viikon jokaisena päivänä koko Suomeen. https://www.satotukku.fi/ 

Ymmärrys tietohallinnon haasteisiin

Opas auttaa hahmottamaan yrityksesi tietohallinnon tilannekuvan ja ongelmakohdat.

Siirry sivun alkuun